مقالات عمومی

تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی

تصور کنید که تصمیم به خرید کیف و کفش چرم گرفته‌اید. انتخاب شما چرم دست دوز یا دوخت ماشینی است؟ اگر شما نیز در زمان خرید محصولات چرم تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی برایتان حائز اهمیت است، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید. در این قسمت خواهیم گفت که کدام محصول بر دیگری برتری داشته و قیمت محصولات چرم ماشینی بیشتر است یا دست دوز. البته ناگفته نماند که مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب محصولات چرمی، سلیقه‌ی شخص است.

 

بررسی تفاوت چرم ماشینی و دست دوز از نظر قیمت

بدون شک یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های چرم دست دوز و ماشینی در قیمت آن‌ها است. درواقع اولین مسئله‌ای که بیانگر تفاوت‌ها است قیمت کالاهای چرم محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند که کیف و کفش شما از چرم طبیعی تولید شده‌ باشد یا مصنوعی! درهرصورت قیمت محصولاتی که حاصل الگو کشی، برش‌زنی و دوخت به‌صورت دستی هستند به‌مراتب بیشتر از مدل‌های دوخت ماشینی است. البته لازم به ذکر است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان بر مسئله‌ی قیمت محصولات چرم دست دوز نقدی داشت؛ زیرا مراحل طراحی و تولید آن‌ها به زحمات بسیاری نیاز دارد.

 

بررسی تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی در کیفیت و ماندگاری

به‌نظر شما کیفیت و ماندگاری چرم دست دوز بیشتر است یا ماشینی؟ برای پاسخ این سؤال باید بگوییم شکی نیست که کیفیت و ماندگاری چرم دست دوز به‌مراتب بیشتر از چرم ماشین دوخت است؛ اما باید به عوامل دیگری نیز دقت داشت. به‌عنوان مثال اگر چرم مورد استفاده برای ساخت محصول طبیعی باشد، به‌مراتب عمر محصول متفاوت‌تر از چرم مصنوعی خواهد بود. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای بررسی ماندگاری و کیفیت محصولات چرم، مثلا کیف اداری و کفش صرفاً به تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی اکتفا نکرده و سایر المان‌ها را نیز در نظر بگیرید.

 

تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی | چرم آرا

 

بررسی تفاوت چرم دست دوز و ماشینی از نظر دوخت

از دیگر تفاوت چرم دست دوز و ماشینی می‌توان به نوع و نحوه‌ی دوخت آن‌ها اشاره کرد. محصولات چرمی که به وسیله‌ی دستگاه‌های صنعتی دوخته‌ شده‌اند زیبایی کمتری نسبت به دوخت دست دوز دارند و طرح‌های آن‌ها بسیار ساده و فاقد زیبایی است. از طرفی خطای دوخت به کمک دستگاه به‌مراتب بیشتر از چرم دست دوز است. سرعت تولید و دوخت محصولات چرم ماشین دوز به‌مراتب بالاتر بوده و این نکته منجر به بروز خطا می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است دوختی به روی بخشی از کیف چرم شما نباشد.

 

انواع دوخت دستی چرم

همان‌طور که اشاره کردیم تنوع نوع دوخت محصولات دست دوز چرم بسیار بیشتر از چرم دوخت ماشین است. مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم مدل‌های خاصی از نحوۀ دوخت چرم برای تولید و دوخت کیف به‌صورت دست‌ دوز محسوب می‌شوند:

 

دوخت شلال

ساده‌ترین روش دوخت چرم دست دوز استفاده از کوک‌های شلال است که برای روی کار چرم و به‌ویژه برای دوخت زیپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. نحوه‌ی دوخت‌ به این شکل است که سوزن از سوراخ اول خارج شده‌ و وارد سوراخ دوم می‌شود و همین روند تا پایان ادامه دارد. نکته‌ی مهمی که برای انواع مدل‌های دوخت چرم دست دوز باید به آن دقت داشت نحوه‌ی ایجاد سوراخ‌ها، اندازه و فاصله آن‌ها با یکدیگر است. یکی از تفاوت چرم ماشین دوز با چرم دست دوز تمرکز بر هم‌اندازه بودن فواصل دوخت، جنس نخ و سایر فاکتورها است.

 

دوخت اوریب

از این دوخت معمولاً برای لبه‌های چرم استفاده می‌شود. در ابتدا نخ را از سوراخ اول خارج کرده و از روی پشت کار نخ را وارد سوراخ دوم می‌کنند. این دوخت به روی قسمت بیرونی کار و به حالت اوریب قابل‌رویت است. تنها مسئله‌ای که باید به آن دقت داشت میزان استفاده از نخ بیشتر در مقایسه با سایر دوخت‌های چرم دست دوز است.

 

دوخت بخیه

اکثر افرادی که در زمینه خیاطی استعدادی ندارند نیز نحوه‌ی دوخت بخیه را می‌دانند. در این روش ابتدا نخ را از سوراخ اول بیرون آورده‌ و از سوراخ دوم خارج می‌کنیم، سپس از سوراخ سوم بیرون آورده‌ و از سوراخ دوم خارج می‌کنیم. حال نخ را وارد سوراخ چهارم کرده و از سوراخ سوم خارج می‌کنیم و به همین ترتیب تا انتها پیش می‌رویم.

 

دوخت رومی

این مدل از دوخت نیز یکی از تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی را رقم زده‌ و به‌منظور تزیین و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دوخت رومی برای لبه‌های کیف و اکسسوری‌های چرم استفاده می‌کنند و دور چرم به شکل مربع‌های کوچکی دوخته‌ می‌شود. دوخت به این روش قدری دشوار بوده و توسط افراد وارد به کار باید انجام شود.

 

دوخت دندان موشی

این نوع از دوخت چرم از سمت چپ به راست بوده و بعد از خارج کردن‌ سوزن از سوراخ نخ به شکل حلقه در زیر آن قرار گرفته‌ و نخ حلقه شده‌ را با انگشت در دست چپ نگه می‌داریم و زمانی که سوزن از سوراخ بیرون کشیده‌ می‌شود حلقه را رها می‌کنیم. دوخت دندان موشی بسیار مقاوم بوده و از طرفی ظاهر شکیل و زیبایی به محصولات چرم می‌بخشد.

 

دوخت ضربدری

این مدل از دوخت نیز برای روی کار بوده و ظاهر آن شبیه حرف لاتین x است. دوخت ضربدری نیز چندان دشوار نیست؛ اما برای این روش از دوخت، هماهنگی اندازه‌ی فواصل سوراخ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ساقه دوزی

در این روش که شبیه به دوخت مورب است باید پس از درآوردن سوزن از سوراخ اول، سوراخ دوم را رها کرده و سوزن را داخل سوراخ سوم کرده و سپس در سوراخ دوم. با پیشروی در این روش، دوخت شما شبیه به ساقه می‌شود. لازم به ذکر است که روش‌های دوخت بسیار گسترده بوده و در این قسمت تنها به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم.

 

تفاوت چرم دست دوز با دوخت ماشینی | چرم آرا

 

انتخاب چرم ماشینی یا چرم دست دوز

حال که با تفاوت چرم دست دوز با ماشینی آشنا شده‌اید ممکن است قدری تردید برای انتخاب محصولات داشته باشید. در این راستا باید بگوییم که محصولات چرم دست دوز و دوخت ماشین هرکدام به نوبه‌ی خود کیفیت قابل‌قبولی داشته و ممکن است شخصی بنا به سلیقه و نحوه‌ی استایل خود محصولات ماشین دوز را ترجیح بدهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای خرید کیف و کفش چرم ابتدا به علاقه و سلیقه‌ی خود توجه کرده و سپس سقف بودجه خرید خود را مشخص کنید. ناگفته نماند که تیپ و استایل شما نیز حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال کیف چرم دست‌ دوز برای تیپ اسپرت چندان جذاب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *